Algemeen

Ontwijk de file en voorkom een burn-out

op

Wil je de kans op overspannenheid zo klein mogelijk houden? Zoek dan een baan waar je niet al te lang voor hoeft te reizen. De lengte en intensiviteit van woon-werkverkeer zijn namelijk belangrijke risicofactoren voor de ontwikkeling van een burn-out.
Onderzoekers van de universiteit van Montréal (Canada) toonden aan dat personen die lang in een auto zitten om op hun werk te komen een verhoogde kans hebben op een burn-out. Met name bij een intensieve rit, bijvoorbeeld door een drukke stad, is er veel stress. Ook mensen die carpoolen en op de bijrijdersstoel plaatsnemen ervaren de reis vaak als stressvol. Dat komt doordat ze geen invloed hebben op het verloop van de rit.

Gebruikmaken van het openbaar vervoer is niet de oplossing van het probleem. Dit kan namelijk net zo goed stress veroorzaken, waardoor ook de productiviteit op de werkvloer afneemt. Forensen die in een afgelegen gebied werken, waar minder bus- en treinverbindingen zijn en vertragingen grotere gevolgen hebben voor de reistijd, kampen vaak met de nodige spanning.

Zelfs fietsen is niet altijd de oplossing; ook dat kan spanning geven, met name in het drukke verkeer. Wel geven de Canadese onderzoekers aan dat de impact op het stressniveau erg klein is wanneer je langs veilige plaatsen fietst. Aangezien de fietsinfrastructuur in Nederland erg goed en je overal veilig kunt fietsen, kan dit dus als een goede manier van forensen worden gezien. Temeer omdat andere onderzoeken aangeven dat beweging werkstress vermindert.

Toch blijft de allerbeste tip: zoek werk dat eenvoudig bereikbaar is vanuit je woonplaats. Studies laten zien dat wanneer je minder dan 20 minuten reist (enkele reis) van en naar je werk de kans op een burn-out sterk vermindert.

Weet meer:
Université de Montréal. (2015, May 26). You’re driving yourself to burn-out, literally.

 

Aanbevolen