Algemeen

In Weet Magazine– Wat kun je leren van ijsracers?

Door

op

Nederlandse winters zijn wisselvallig. Het ene jaar is het warm en droog, het andere koud en nat. Om het hele jaar door veilig te rijden, zullen automobilisten hun rijstijl aan die omstandigheden moeten aanpassen. Maar hoe doe je dat? Wat moet je bijvoorbeeld doen als de weg spekglad is? Een van de medewerkers van Weet Magazine ging op onderzoek, bezocht het ijscircuit van Val Thorens en doet verslag.

Hoog in de Franse bergen ligt de ideale plek om te ervaren welke eisen er worden gesteld aan het rij- den op gladde wegen. Op zo’n 2.200 meter ligt het racecircuit Alain Prost in het skidorp Val Thorens. Het circuit kenmerkt zich door een ondergrond van sneeuw en ijs. Jaarlijks komen hier de beste rallyrijders bijeen om met supersnelle auto’s hun rondjes op het ijzige circuit te maken.

GEVOEL MET DE WEG
Oud-rallycoureur Olivier Pignon wacht me op. Hij zal me het een en ander leren over het rijden onder extreme omstandigheden. „Moderne auto’s zitten vol techniek die een crash moet voorkomen. Vaak heb je tegenwoordig niet eens meer in de gaten wanneer je auto in een slip dreigt te komen. De techniek grijpt dan al voortijdig in. Vroeger was dat anders. Zonder al die snufjes voelde je precies wanneer de banden hun grip dreigden te verliezen…”
„Ik denk dat mensen hierdoor vroeger wel meer het gevoel met de weg hadden,” gaat Olivier verder. „Sommige automobilisten lijken tegenwoordig te denken dat ze op een natte of gladde weg even hard kunnen rijden als op een droge. Dat dit een grote misvatting is, blijkt vaak pas wanneer het te laat is en de banden hun grip verliezen. En dan gaat het vaak ook écht mis, omdat de snelheid dan meestal erg hoog ligt. Technische snufjes of niet, met 80 km/uur tegen een boom rijden is doorgaans dodelijk.”

AFSTRAFFING
Olivier legt uit wat ik in de trainingssessie kan verwachten: „Op dit circuit gaan we je leren om een auto in iedere omstandigheid te beheersen. Dat gebeurt in een auto waar alle technische hulpmiddelen zijn uitgeschakeld. Elk foutje wordt op deze gladde ondergrond afgestraft. De bedoeling is dat je voelt hoe een auto op het randje van grip zich gedraagt. Als je dat weet kun je ook ontspannen blijven als je in je eentje in de sneeuw rijdt.”

Je leest meer over ijsracen in het oktobernummer van Weet Magazine.

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.