Geschiedenis

Uit Weet Magazine: Ondergang van de Titanic

op

Een gigantisch passagiersschip begon op 10 april 1912 aan de oversteek van de Atlantische Oceaan richting New York. Vier dagen later bespeurde een matroos in het kraaiennest iets te laat een 300.000 ton zware ijsberg. Het leidde tot het zinken van een onzinkbaar gewaand schip. „Ze was in orde toen ze Belfast verliet…”

De Titanic was geen cruiseschip, maar een passagiersschip dat een lijndienst tussen Groot-Brittannië en de Verenigde staten moest onderhouden. Het gold in 1912 als het grootste en meest luxueuze schip ter wereld. Het was het eerste schip met stoombaden, met een verwarmd zwembad en met elektrische liften. Een technisch wonder dat door rederij White Starline en de media werd bestempeld als onzinkbaar. Een ticket voor de overtocht in een luxe eersteklas suite kostte destijds ruim 4.000 Engelse pond; dat is omgerekend 50.000 euro in hedendaags geld. Maar het schip keerde niet terug van haar eerste reis…

Belfast koestert de Titanic. Nog altijd brengt het schip, dat een eeuw geleden naar de zeebodem verdween, geld in het laatje. De Titanic werd gebouwd bij scheepswerf Harland & Wolff. Wie een oude foto van die werf bekijkt en daarna de ogen sluit, ziet ze lopen over Queens road; de duizenden en nog eens duizenden arbeiders die ieder voor 1 pond ruim 60 uur per week werkten. Het monumentale toegangshek van de werf, nog altijd intact, ging ’s ochtends vroeg slechts 20 minuten open. Wie te laat was, kon weer naar huis.
Van alle glorie van weleer is bijna niets meer over. Bij Harland & Wolff werkten ooit 35.000 mensen, nu nog maar 200. Twee gele reuzenkranen, met de namen Goliath en Simson, herinneren aan betere tijden in de haven. De voormalige tekenkamer in het hoofdkantoor van Harland & Wolff, dat op de nominatie staat om een 5-sterrenhotel te worden, doet niet onder voor een kathedraal.
In de directiekamer viel in 1911 het besluit om de Titanic – onderdeel van een serie van drie schepen voor de rederij White Star Line – niet met 64, maar met slechts 20 reddingboten uit te rusten. „Hier kreeg de geschiedenis een wending”, zegt gids Ed van Titanic Walking Tours met gevoel voor dramatiek. „Met 64 boten hadden alle opvarenden gered kunnen worden, maar de eigenaar wilde het niet. Hij vond dat zo veel reddingssloepen een raar signaal zouden geven… ‘The Titanic is a lifeboat in itself’, zei hij…”

Meer over de Titanic, zoals een gedetailleerde reconstructie van de ramp, vind je in Weet Magazine nummer 14.

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.