Geschiedenis

Op het lezers-event: 100 jaar tanks

Door

op

Conservator van het Nationaal Militair Museum, Alfred Staarman, spreekt tijdens de Weet-lezersdag op zaterdag 30 januari over het onderwerp: 100 jaar tanks. Dit is mede gekozen omdat het museum heel 2016 in het teken staat van 100 jaar tanks. De spreekbeurt haakt daarmee in op een artikel over hetzelfde thema dat in het oktobernummer van Weet Magazine verscheen. Hieronder een bloemlezing daaruit.

Veldmaarschalk Douglas Haig, de Britse opperbevelhebber tijdens de Eerste Wereldoorlog, bestelde tientallen gevechtsvoertuigen met rupsbanden. Maar de Duitsers bleken niet echt onder de indruk. Het eerste optreden van de tank werd dan ook een fiasco. Toch worden er nu, een eeuw later, nog steeds nieuwe tanks gebouwd. Wat gebeurde er waardoor het toch een populair wapen bleef?

Omdat de Eerste Wereldoorlog in een loopgravenoorlog verzandde, moest de tank voor een doorbraak gaan zorgen. Engelse troepen slaagden er te voet niet in door de Duitse linies heen te breken. Pantserauto’s waren ongeschikt voor de Belgische bagger van het westelijk front. Rupsbanden van de Amerikaanse tractorfabriek Holt waren daarentegen wél in staat een voertuig voort te bewegen. Met die tractors verplaatsten Engelse en Franse eenheden kanonnen. De eerste tank had daarom wel wat weg van een stalen doos op het onderstel van een tractor. Little Willie, zo werd het ‘tankje’ van 16 ton en bijna zes meter lengte genoemd. Deze allereerste tank haalde een snelheid van 3,2 kilometer per uur.
Mother, een verbeterde versie, volgde een maand of wat later. De rupsen van Mother hadden een andere vorm en daardoor kon het rijdende wapen de Duitse loopgraven beter passeren. De fabrieksversie van Mother werd de Mark I. De Engelse legerleiding bestelde eerst enkele tientallen, toen 150 stuks van deze ‘tank’, zoals het nieuwe wapen werd gedoopt. De helft daarvan was ‘mannelijk’, zoals de uitvoering met kanonnen heette; de andere helft, met machinegeweren, noemde men ‘vrouwelijk’.

Het gevechtsvoertuig zorgde niet voor de doorbraak waar de legerleiding op hoopte. Op 15 september 1916, tijdens de Slag aan de Somme in Frankrijk, werd de tank voor het eerst ingezet.

Meer weten over de historie van de tank? Je leest het in het oktobernummer van Weet Magazine.

Aanbevolen

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.