Mens

Uit Weet Magazine: Berging van een drijvend flatgebouw

op

Het in januari gezonken cruiseschip Costa Concardia ligt na maanden nog steeds op zijn kant voor de Toscaanse Kust. De grote vraag is nu: hoe berg je een half gezonken cruiseschip van bijna 300 meter dat ook nog eens op zijn kant ligt? Verankeren, rechttrekken en wegslepen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Na de chaotisch verlopen evacuatie van de overlevenden begon het zoeken naar slachtoffers van de Concordiaramp. Één van de uitdagingen die het bergingsteam voor de kiezen kreeg was: Hoe duik je in een schip dat 65 graden op z’n kant ligt? Oriëntatie is moeilijk, er is geen ‘normaal’ onder en boven, door de ruimte zweeft meubilair, het water is soms vervuild en deuren kunnen niet meer open of vallen juist onverwacht dicht. Duikers van de Italiaanse marine, brandweer en gespecialiseerde bedrijven mochten dan ook maar voor een bepaalde tijd (altijd in gezelschap en vast aan een lijn) het schip in. Uiteindelijk werden dertig lichamen geborgen. Twee opvarenden zijn nog altijd vermist.
Klus als alle andere

Belangrijk bij de berging van de Concordia is de bescherming van het milieu: afvoer van olie en het uit de zee vissen van bijvoorbeeld meubilair en persoonlijke bezittingen van opvarenden. Ook moet het schip voortdurend in de gaten worden gehouden. Op 24 januari 2012 begon het Nederlandse bergingsbedrijf Smit International met de verwijdering van de bijna 2500 ton brandstof die aan boord was. Daarnaast bracht het bedrijf de ligging van de Costa Concordia minutieus in kaart in verband met een toekomstige berging.
Voor Sylvia Tervoort, bergingsinspecteur bij Smit International, was dit een opdracht als vele andere: „Als berger weet je nooit waar je in welk deel van de wereld terechtkomt, maar het gebeurt altijd op basis van expertise en technische kennis.” In feite is iedere klus voor Smit een unieke situatie onder unieke omstandigheden.

Huzarenstuk
Italiaanse experts beschouwen de Costa Concordia als verloren en schatten de schade op meer dan 350 miljoen euro. Eigenaar Costa Crociere besloot dat het schip in zijn geheel verwijderd moest worden om zo min mogelijk schade toe te brengen aan het milieu. Bovendien is het geen gezicht als het cruiseschip voor het oog van de wereldpers ter plekke in stukken wordt gezaagd.

Meer over de berging van de Concordia lees je in het augustusnummer van Weet Magazine.

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.