fbpx

Algemeen

Uit Weet Magazine: Supermarkt-psychologie

Door

op

Het is een typisch verschijnsel: je gaat naar de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen, maar komt thuis met veel meer dan dat je eigenlijk voor ogen had. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Supermarkten hebben verschillende trucjes in petto om hun klanten veel te laten kopen. In welke van deze veelgebruikte vormen van gedragsbeïnvloeding ben jij al getrapt?

Aan de ene kant willen supermarkten hun klanten vertragen, zodat ze zo lang mogelijk in de winkel rondstruinen. Aan de andere kant proberen winkels je bezoek minder doelmatig te maken, zodat je ook spullen aanschaft die niet op je lijstje staan. En daar zijn allerlei psychologische trucjes voor…

Mandje of karretje?
Voordat je de winkel binnenstapt, moet je al een keuze maken die gevolgen heeft voor je winkelgedrag: neem je een karretje of een mandje? Met een karretje zie je de boodschappen voor je liggen en blijf je je bewust van hoe veel je koopt. Met een mandje is dat ook zo, door het steeds groter wordende gewicht dat aan je arm hangt. Om dit bewustzijnseffect te minimaliseren zijn er winkelmandjes gemaakt met wieltjes die je achter je aan kunt slepen. Het lijkt alsof supermarkten hiermee hun klanten van dienst zijn, maar het is eigenbelang. Door het mandje achter je aan te rollen zie je de boodschappen niet meer en hoef je ook geen gewicht te dragen. Laad maar vol dus!

Dit is het eerste stuk van het artikel ‘Supermarktpsychologie: hoe winkels je verleiden om meer te kopen’ uit het decembernummer van Weet. Wil je meer lezen? Neem dan een abonnement op Weet Magazine of koop het nummer in de webshop.

Aanbevolen