Mens

’s Werelds grootste containerschip in Rotterdam

op

Kapitein Niels Vestergaard Pedersen:
“Dit is waar ik van droomde”

Op zaterdag 9 november voer ’s werelds grootste schip, de Mærsk Mc-Kinney Møller, de Rotterdamse haven binnen. Het was de derde keer sinds zijn tewaterlating dat dit megaschip hier aanmeerde. Op uitnodiging van Discovery Channel ging Weet Magazine aan boord en sprak met de Deense kapitein: Niels Vestergaard Pedersen.

Niels Vestergaard Pedersen is kapitein van de Mærsk Mc-Kinney Møller, een megaschip dat eigendom is van het Deense Mærsk Line, de grootste containerrederij ter wereld. Vestergaard Pedersen, die sinds 1995 in dienst is bij Mærsk Line, klom op tot officier en was sinds 2003 kapitein op verschillende containerschepen. Maar nog nooit waren ze zo groot als het schip waar hij nu de scepter over zwaait. „Een jaar geleden werd ik door mijn baas benaderd met de vraag of ik kapitein wilde worden van de Mærsk Mc-Kinney Møller. Die was toen nog in aanbouw in Zuid-Korea. Het was een belangrijk moment in mijn leven. Ik hoefde niet lang na te denken. Dit was waar ik altijd van droomde en zei meteen ja.”

Maersk_Mc_Kinney_Moller

Enorm gevaarte
Deense en Zuid-Koreaanse ingenieurs en scheepsbouwers (van Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) sloegen de handen ineen. Zij hadden de eervolle taak om de Mærsk Mc-Kinney Møller in een tijdsbestek van 32 weken af te leveren. Dat lukte!
Vestergaard Pedersen reisde af naar Zuid-Korea om daar trainingen te volgen. Hij had al veel ervaring met de besturing van grote schepen, maar dit schip was toch wel een slagje groter dan hij gewend was. De Mærsk Mc-Kinney Møller is van het type Triple-E. Dat houdt in dat Maersk’s voormalige grootste containerschip – de Emma Mærsk – er gemakkelijk in past.
De Mærsk Mc-Kinney Møller bestaat voor 98% uit puur staal en weegt ‘schoon aan de haak’ 60.000 ton. Koersen met zo’n enorm gevaarte brengt de nodige kennis en kunde met zich mee. Dat blijkt wel uit de voorbeelden die de kapitein noemt. „Vanuit volle snelheid kost het 20 minuten om het schip tot volledige stilstand te brengen. En om het schip 180 graden om te draaien, ben je ook 20 minuten bezig.” Dat is toch wel iets om in de gaten te houden als je op volle snelheid koerst en een ander schip aan de horizon ziet…

43.000 pk en toch zuinig
Aan de motoren zal het in elk geval niet liggen: de Mærsk Mc-Kinney Møller beschikt over twee dieselmotoren die elk een schroef (van één miljoen euro per stuk!) aandrijven. Het vermogen van zo’n motor? 43.000 pk.
Het schip kan maximaal 23 knopen vooruit komen – dat is 43 km/uur – maar daar zijn de motoren eigenlijk niet voor bedoeld. De scheepsbouwers hebben ingezet om zo voordelig mogelijk te kunnen transporteren. Daardoor is de normale vaarsnelheid van het schip wel wat lager dan gebruikelijke containerschepen. Het brandstofverbruik is hierdoor maar liefst 37% lager dan een doorsnee containerschip. Dat is toch wel mooi meegenomen. In deze dure tijden maakt het de Mærsk Mc-Kinney Møller tot een aantrekkelijke transporteur.

containers

Vier voetbalvelden lang
De Mærsk Mc-Kinney Møller is vier voetbalvelden lang (400 meter), 73 meter hoog en 59 meter breed. Als hij helemaal vol geladen is, staan er 18.000 containers aan boord. Het schip ligt dan 16 meter onder water.
Wie denkt er bij het zien van zo’n enorm gevaarte niet aan de Titanic? En iedereen weet dat het met dat schip niet goed is afgelopen. De kapitein zag een ijsberg over het hoofd. Kan dat ook met de Mærsk Mc-Kinney Møller gebeuren? „Een ijsberg kan inderdaad gevaarlijk zijn”, erkent Vestergaard Pedersen, „maar nog gevaarlijker zijn andere schepen. Gelukkig is ons schip dubbelwandig; de Titanic had er maar één.” Hierdoor is de kans dat de Mærsk Mc-Kinney Møller zinkt veel kleiner. Het ijs (of iets anders puntigs) zou immers door twee wanden tegelijk moeten snijden voordat het schip water maakt.

joystick
Alles geautomatiseerd
Voor zo’n groot schip is er maar opmerkelijk weinig bemanning aan boord: maximaal 34. Veel gebeurt namelijk automatisch. De kleine joystick in de stuurhut, waarmee de kapitein de automatische piloot kan bedienen, is bijna symbolisch voor het feit dat het schip naar het minste of geringste commando ‘luistert’. En dat is ook wel nodig, want aanmeren in een haven is geen sinecure.
Over heel de wereld zijn er maar 15 havens waar de Mærsk Mc-Kinney Møller kan laden en lossen. Alleen die havens hebben de faciliteiten en vaardiepte om het megaschip te kunnen ontvangen. De Mærsk Mc-Kinney Møller laat het Amerikaanse continent overigens helemaal links liggen. De handelsroute loopt van Scandinavië, langs Bremen en Rotterdam, naar Spanje, over de Middellandse Zee, door het Suezkanaal, over de Indische Oceaan, naar Singapore, en door naar China. Daar wordt het ruim vol geladen met nieuwe containers en koerst het schip, als een heuse boot van Sinterklaas – met apparaten en keukengerei, meubels, textiel en kleding, auto’s en auto-onderdelen, speelgoed en spelletjes – terug naar Europa.

Vanaf vanavond – dinsdag 19 november 2013 – zendt Discovery Channel om 22.00 uur het programma World’s Biggest Ship uit. In dit programma is de bouw van de Mærsk Mc-Kinney Møller vastgelegd en kun je onder andere zien hoe de bemanning ervoor moet zorgen dat de lading zo veel mogelijk wordt beschermd. Door stormen en hoge golven verliezen vrachtschepen zo’n 2500 containers per jaar. Veel containers vallen overboord of worden geplet als de lading gaat schuiven. Een speciaal team moet garanderen dat elk van de 18.000 containers op het megaschip de tocht zal overleven.
Naast deze aflevering zijn ook de 5 andere delen in deze Discovery-serie (die wekelijks op dinsdag worden uitgezonden) het bekijken waard.

Zie ook: http://weet-magazine.nl/het-grootste-containerschip-ter-wereld/

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.