Mens

Loop rechtop en voel je blijer!

op

Je stemming heeft invloed op de manier waarop je loopt. Wanneer je verdrietig bent zul je vaak relatief kleine en langzame stapjes nemen. En als je boos bent zul je vaker met grote passen stampvoetend door het huis gaan. Maar nu blijkt dat het ook andersom geldt. Wanneer je bewust op een bepaalde manier gaat lopen, heeft dat invloed op je stemming!

Recent gepubliceerd onderzoek in het Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry laat zien hoe er een verband bestaat tussen rechtop lopen en je blijer voelen. De onderzoekers putten hiervoor uit een eerdere studie dat laat zien dat mensen met een depressie heel anders lopen dan mensen zonder depressie. Als je depressief bent loop je namelijk veel meer met de schouders voorover gebogen en bewegen de armen weinig. Voor het nieuwe onderzoek lieten de onderzoekers proefpersonen over een lopende band wandelen. De ene groep werd gevraagd om een ‘depressieve loopstijl’ aan te nemen. Aan de anderen werd juist gevraagd om ‘vrolijk’ te lopen (dat wil zeggen: recht overeind en met zwierige armbewegingen). De proefpersonen wisten overigens niet dat de manier van lopen bij een bepaalde emotie hoorde.

Tijdens het lopen hoorden de proefpersonen woorden met een vrolijke of een treurige betekenis. Na afloop werd hen gevraagd om zo veel mogelijk van deze woorden te herhalen. Met die vraag konden de onderzoekers depressiviteit meten. Het blijkt namelijk dat mensen met depressieve klachten relatief veel negatieve woorden onthouden. De mensen die een loopstijl moesten aanhouden die past bij negatieve gevoelens bleken relatief meer negatieve woorden te onthouden. Dat wil dus zeggen dat ze ook minder lekker in hun vel zitten.

Wat kun je hiervan leren? Loop zo veel mogelijk rechtop en met zwierige armbewegingen… daar voel je je beter door!

Bron: Johannes Michalak, Katharina Rohde, Nikolaus F. Troje. How we walk affects what we remember: Gait modifications through biofeedback change negative affective memory bias. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 2015; 46: 121 DOI.

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.