Mens

5 tips om fitter op te staan

Door

op

SLAPEN
Voor sommigen is slapen een hobby, voor anderen een noodzakelijk kwaad. Feit is dat je in meer of mindere mate slaap nodig hebt om overdag goed te kunnen presteren. Helaas geldt niet voor iedereen dat slapen vanzelf gaat. Maar liefst één op de drie Nederlanders heeft last van een slaapstoornis. Waardoor liggen ze wakker? En kunnen ze er iets tegen doen?

Gemiddeld brengt een mens een derde van zijn leven slapend door. Dat is echt nodig om – als je wakker bent – de lichamelijke en verstandelijke uitdagingen aan te kunnen. Als je overdag actief bezig bent, bouw je een slaapschuld op. Je lichaam en geest verbruiken energie. Ze moeten ‘s nachts opladen en herstellen om de volgende dag weer fris aan de slag te kunnen.

Onderzoekers ontdekten dat er veel risico’s kleven aan het niet inlossen van je slaapschuld. Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je minder geconcentreerd kunt werken, minder alert bent in het verkeer, sneller controle over je emoties verliest en minder inzicht hebt in je eigen handelen. Dat kan – zoals je je voor kunt stellen – gevaarlijke situaties opleveren.
Behalve invloed op de verstandelijke conditie, is je lichamelijke gesteldheid ook gebaat bij een goede nachtrust. Sporters krijgen bijvoorbeeld het advies om voldoende te slapen, omdat beschadigde spieren tijdens de slaap de kans krijgen om te herstellen. Slapen zorgt er ook voor dat je suikerspiegel op peil blijft. En je immuunsysteem krijgt de kans om weer op sterkte te komen.

Al deze nuttige dingen worden in je slaap geregeld door een orgaan dat – in tegenstelling tot de rest van je lichaam – erg actief blijft: de hersenen. Je hartslag gaat omlaag, je ademhaling wordt rustiger en je lichaamstemperatuur daalt, maar je hersenen zijn ‘s nachts volop aan het werk. Verschillende actieve gebieden in de hersenstam controleren de toestand van waken en slapen.

Deze kerngebieden regelen de arousal, wat staat voor de mate waarin je centrale zenuwstelsel actief is. Dat is het stelsel dat alle onderdelen van het lichaam aanstuurt. Bij een lage arousal word je slaperig, bij een gemiddelde arousal verkeer je in een ontspannen waaktoestand en bij een over-arousal heb je te maken met stress, inspanning, opwinding of angst (handig als er snel gehandeld moet worden). Aangenomen wordt dat een verhoogde arousal slapeloosheid veroorzaakt.

Gelukkig zijn er ook manieren bekend om beter te kunnen gaan slapen. Weet Magazine zette de beste voor je op een rij:

1. Zorg voor een vast slaap-waakritme. Ga naar bed als je moe bent en sta altijd op dezelfde tijd op.
2. Blijf niet in bed liggen als je wakker bent. Slaap je na 20 minuten nog niet, ga dan uit bed en doe iets waarvan je ontspant. Herhaal dit totdat je in slaap valt.
3. Zorg ervoor dat je lichaam aan het eind van de dag tot rust komt. Gebruik geen multimedia in de avonduren en voorkom intensieve lichaamsbeweging vlak voor de slaap. Overigens, als je meer dan 4 uur voordat je gaat slapen aan lichaamsbeweging doet, dan bevordert dat juist de slaap.
4. Drink geen koffie in de namiddag of avond en rook niet kort voor het slapengaan. Een warme drank, zoals thee of melk, voor het slapengaan kan wel helpen.
5. Slaap in een goed verduisterde kamer.

 

 

Aanbevolen

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.