Nieuws

Gaat de zeppelin een comeback maken?

Door

op

In de eerste helft van de twintigste eeuw werd veel geïnvesteerd in luchtschepen voor het vervoeren van vracht en passagiers. Vliegtuigen kampten nog met allerlei beperkingen. Maar als gevolg van verschillende rampen, waarvan de Hindenburg (zie foto) de bekendste is, verdwenen zeppelins uit het luchtbeeld. Als het aan een internationaal onderzoeksteam ligt, is het hoog tijd om de zeppelin te herintroduceren.

Hét grote nadeel van luchtschepen als zeppelins is dat ze werden gevuld met brandbaar waterstof. Één vonkje en de boel vloog in de fik, wat ook de oorzaak was van de ondergang van de Hindenburg in 1937. Hedendaagse luchtschepen worden gevuld met helium. Dat is een stuk duurder en heeft minder draagkracht, maar het gas is wel onbrandbaar.

In een recent gepubliceerd artikel bespreken wetenschappers van het in Oostenrijk gevestigde International Institute of Applied Systems Analysis (IIASA) de mogelijkheid om waterstofzeppelins weer terug in de vaart te nemen – en maak ze dan ook maar gelijk tien keer langer, breder en hoger dan de 245 meter lange Hindenburg was.

Waterstofgas is vandaag de dag niet minder brandbaar dan in 1937, maar door nieuwe materialen te gebruiken moet het mogelijk zijn de luchtschepen een stuk minder licht ontvlambaar te maken. En door hun dimensies met een factor tien te vergroten, kunnen ze wel tot 1000 keer meer gewicht optillen. Ook stellen de IIASA-onderzoekers voor om slim gebruik te maken van de straalstromen – dat zijn sterke windstromen die in banden om de aarde waaien. En mocht het toch misgaan? Dan is er geen man overboord, want er is geen mens aan boord. Als het aan het onderzoeksteam ligt wordt de nieuwe generatie zeppelins volledig autonoom bestuurd.

Zouden er investeerders zijn die hier brood in zien, of is dit een typisch gevalletje van gebakken lucht?