Nieuws

Dubbele vleugel maakt vliegen stiller

op

Nadat de Concorde in 2003 niet langer werd ingezet, ondermeer vanwege de onveiligheid van het toestel, was er geen passagiersvliegtuig dat snelheden hoger dan de geluidssnelheid bereikte. Dit gaat misschien veranderen, stellen onderzoekers van de technische universiteit MIT. Ze ontdekten namelijk dat je met een dubbele vleugel, die ook qua bolling anders is dan gebruikelijk, op veilige wijze supersonisch kunt vliegen. Daarnaast zorgt de vleugel ervoor dat het vliegtuig op topsnelheid 50% minder brandstof verbruikt. Ook de kenmerkende knal die je hoort als een vliegtuig door de geluidbarrière gaat, verdwijnt als je deze vleugels gebruikt.

Door het lagere brandstofverbruik kan het vliegtuig lichter zijn. Het hoeft immers minder brandstof mee te nemen. Hierdoor kan supersonisch vliegen een stuk goedkoper worden. Een ander voordeel is dat dit vliegtuig – in tegenstelling tot de Concorde – ook over land mag vliegen, omdat er geen knal optreedt als hij harder gaat dan het geluid.

Het ontwerp is niet geheel nieuw. De Duitse ingenieur Adolf Buseman kwam al in 1950 met het concept van twee met de punt aan elkaar verbonden vleugels. Ook dit ontwerp was gemaakt met het oog op het vliegen op supersonische snelheden.
Voordat de vleugel in de praktijk gebruikt kan worden, moeten er nog wat problemen worden overwonnen. Op lagere snelheden werkt het ontwerp nog niet zo goed. Op lagere snelheid kampt het vliegtuig met een beperkte lift, waardoor het maar heel geleidelijk opstijgt. Om dit soort zaken te verbeteren werkt een Japans team aan een vleugel die gedurende de vlucht van vorm kan veranderen. Dit zou het beste van twee werelden kunnen bieden: de lift van de traditionele vleugel en de overige voordelen van de dubbele.

Bron: MIT

Vul hieronder uw gegevens in

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

<script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js“></script> <script type=”text/javascript” src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/areas/frontend/scripts/iframeResizer.min.js“></script> <script> jQuery(function($){ $(“.AboIframeabonneerACTIE4″).iFrameResize([{ autoResize: true, enablePublicMethods: true, sizeWidth: false, log: true, interval: 36, checkOrigin: false }]); }) </script> <iframe id=”AboIframeabonneerACTIE4″ class=”IframeSizeVer AboIframeabonneerACTIE4″ src=”https://webforms.aboportal.nl/Form/abonneer/weetmagazine-ACTIE4/nl-BE?stylesheet=/Form/Areas/FrontEnd/Content/CSSalt/weetmagazine.css&codekorting=hide” width=”100%” frameborder=”0″ scrolling=”no”></iframe>

 

MACHTIGING AUTOMATISCHE INCASSO

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.


 

 

MACHTIGING DIGITALE FACTUUR

Vul hieronder uw gegevens in.

Let op! Vul alle vereiste vakjes in, anders wordt je oplossing niet verzonden. Pas als je een bevestigingsmail van ons ontvangen hebt, weet je zeker dat je inzending goed is aangekomen bij Weet Magazine.